Boekrecensie: Utregse toestanden

Boekrecensie: Utregse toestanden

Boeken over FC Utrecht kennen we. Meestal gaan die over voetballers en hun prestaties binnen en buiten het veld of over de club zelf.  Vorig jaar verschenen er zelfs boeken over de supporters van de club. Minder vaak gaat een boek over bestuursperikelen. Toch is er nu een boek dat inzicht geeft in hoe het FC Utrecht vanaf de jaren 90 tot en met de afgelopen jaren op bestuurlijk vlak is vergaan.

DK Utregse toestanden omslag (1)

In het boek Utregse toestanden is te lezen over het zogenaamde koningsdrama van Galgenwaard. Het verhaal speelt zich af in 2007 waarin Jan Willem van Dop op non-actief wordt gesteld als voorzitter/directeur van FC Utrecht. Zijn tegenstanders: de raad van commisarissen van de club. Destijds was dit een grote rel in voetballand. Ook supporters lieten zich horen en kwamen in opstand.

De Utrechtse journalist Rob van Scheers besloot hier een boek over te schrijven. Hij neemt een lange aanloop naar het incident zelf. Daardoor krijgt de lezer een goed beeld van de toestand in de bestuurskamer totdat Van Dop werd aangesteld. Daarin is natuurlijk ook veel aandacht voor de miljoenenschuld die de club bijna de kop kostte in 2003. Interessant leesvoer voor de supporter of gemiddelde voetballiefhebber. Van Scheers duidt vaak hoe een Utrechter karakterologisch in elkaar zit. Hierdoor kom je als lezer tot inzichten die het prettig maken om het verhaal goed te kunnen duiden.

De schrijver heeft alle nauw betrokkenen gesproken en schrijft op welke meningen er waren. Zo komt hij tot de kern van het incident dat uiteindelijk uitliep op een kort geding in de rechtbank van Utrecht. Meeslepend schrijft Van Scheers naar de apotheose van het boek. Het leest als een ware thriller rondom de machtsstrijd.

Kortom: een interessant en prima leesbaar boek over de FC. Het enige wat je Van Scheers misschien kunt aanreken is dat er wat weinig aandacht is voor de rol van de supporters in het geheel. Toegegeven: in het boek is er een hoofdstuk geschreven over oud SV-voorzitter Ben ten Boden, maar met een klein beetje moeite had Van Scheers in contact kunnen komen met de actievoerders die (onder de naam Gewapend Front Utreg) destijds de voorzitter van de Raad van Commissarissen (Ben Swagerman) een bezoekje brachten. Zij hadden kunnen uitleggen hoe dat ging en waarom ze in actie kwamen. Een gemiste kans om het verhaal nóg meer te verduidelijken en enkele beweringen van Swagerman te weerleggen.

Maar al met al is het boek Utregse toestanden een waardevol boekvoor iedereen die meer wil weten over een machtstrijd bij de betaald voetbalclub en FC Utrecht in het bijzonder!

Utregse toestanden, Rob van Scheers
224 pagina's