Stichting FC Utrecht For Life na 16 jaar in Museum

Zestienn jaar geleden organiseerde Bianca een loterij

Het is januari 2003 als bekend wordt gemaakt dat FC Utrecht afstevent opeen miljoenenverlies. De beleidsbepalers hebben er een bende van gemaakt terwijl het stadion een verbouwing ondergaat. Een tekort van ruim veertig miljoen euro betekent onherroepelijk een einde van het betaalde voetbal in Utrecht. Er moet iets gedaan worden.

Danny van der Linden


Dat beseft ook de Bilthovense Bianca zich. Al jaren is ze als supporter van de FC te vinden op de tribunes van de Galgenwaard. Op een dag zit ze bij de kapper. Onderwerp van gesprek is natuurlijk de toestand waar FC Utrecht zich in bevindt. ,,Wat ga jij doen om je club te helpen”, was zijn vraag. ,,Dat zette me aan het denken”, blikt Bianca ruim vijftien jaar later terug. Kort daarvoor staat in de krant dat supporters van Fortuna Sittard een aantal staatsloten hebben gekocht. ,,In die tijd had ik een eigen drukkerijtje dus het drukken van loten zou geen probleem zijn. Langzaam maar zeker ontstond het  idee om een eigen loterij op te zetten om geld op te halen voor FC Utrecht.”


Bianca

Al snel vraagt ze haar vrienden Patrick, Katja en Jan om hulp. ,,Zij zouden uiteindelijk in het bestuur van de stichting FC Utrecht 4 Life terechtkomen”, herinnert Bianca zich. Maar zo ver is het dan nog niet. ,,Eerst moest de club nog akkoord geven. Ik schreef een brief aan de club en werd uitgenodigd om mijn plan te presenteren. Mike Vermeulen maakte een logo voor de stichting en daarmee ging ik naar Stadion Galgenwaard.” Het plan van Bianca wordt goedgekeurd en de actie kan beginnen. ,,Nouja, ik had wel een aantal toezeggingen nodig vanuit de club”, zegt Bianca nu. ,,Want het prijzenpakket bestond onder anderen uit dagjes uit met spelers. Een etentje met Dirk Kuijt bijvoorbeeld, of een Meet & Greet met Harald Wapenaar. De spelers bleken allemaal enthousiast.”

In Nederland, land van regels en wetten, mag je niet zomaar een loterij opzetten. ,,Je krijgt te maken met dingen waar je geen weet van hebt. Er is een wet op kansspelen, kansspelenbelasting en dat soort dingen. Je moet een vergunning aanvragen”, legt Bianca uit. Al snel wordt besloten een stichting op te richten. ,,FC Utrecht werd toen geleid door Martin Sturkenboom. Hij heeft ons goed geholpen. We kregen onder anderen een kantoorruimte in het stadion tot onze beschikking.” De aanvraag voor een vergunning om een loterij te organiseren duurt in die tijd zes weken, maar op de administratie van de instantie die dit regelt treft de stichting een fervent Heerenveen-supporter die begrip toont voor de organisatie. ,,Dankzij die man was het binnen een paar dagen geregeld. Soms moet je geluk hebben.”



Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 31-01-2003

" In goede en slechte tijden" dat betekent de Bunnikside voor mij....

UTRECHT – Een loterij, dat is het eerste initiatief van de fans om de geldzorgen van FC Utrecht te verlichten. Bianca Kok, Katja Nelissen, Jan den Boer en Patrick de Keijzer hebben daartoe de stichting 'FC Utrecht for Life' opgericht. 

Vanaf 6 februari is op de internet-site www.fcuforlife.tk meer informatie beschikbaar. Wel is al duidelijk dat de loten vijftien euro per stuk gaan kosten. De hoofdprijs bedraagt tien procent van de opbrengst. De rest van de ingelegde gelden gaat naar FC Utrecht. Overige prijzen - onder meer het bijwonen van een wedstrijd vanuit een skybox of een verrassing van Michael Mols - worden beschikbaar gesteld door sponsors. 
De stichting 'FC Utrecht for Life' heeft de medewerking van de supportersvereniging en de Stichting FC Utrecht. De loten zullen onder meer via TicketBox en de supportersvereniging te koop zijn. Mensen mogen zoveel loten kopen als ze willen.

De loten en andere benodigdheden worden gedrukt door Bianca zelf. ,,Dat sponsorde ik met mijn drukkerij, maar ik benaderde ook een andere drukkerij om me te helpen. Die drukkerij zegde toe. Eigenaar van die drukkerij was Ronald Roelofs, die later nog bij de club zou komen te werken.” Kranten en televisiestations komen massaal af op het nieuws dat supporters een loterij organiseren. ,,En allemaal Bunniksiders. Het beeld van voetbalsupporters was zeker in die tijd vaak negatief. Wij lieten zien dat Bunniksiders ook goede dingen kunnen doen. Mensen met eigen bedrijven en goede banen die zich inzetten voor hun club, dat werd ook als bijzonder gezien”, legt Bianca uit. Foeke Booy koopt het eerste lot voor vijftien euro. ,,Ik weet eigenlijk niet of hij ooit betaald heeft”, lacht Bianca nu. ,,Op de dag waarop hij het lot zou kopen en de actie zou openen had hij geen geld bij zich.” Een supporter besluit er meteen honderd te kopen. De beelden staan nog op youtube (https://youtu.be/1ZF34HfhQ-c).

De actie is eindelijk begonnen. De loten worden in eerste instantie rondom de thuiswedstrijd verkocht. De meeste loten worden steevast op de Bunnikside verkocht. Sommige supporters kopen elke wedstrijd één of meerdere loten. Jong en oud doet mee. ,,Jongeren die van hun bijbaantje geld apart hielden voor een lot, maar ook mensen met goede banen die met gemak meerdere loten kochten kwamen voorbij. De club leefde enorm onder de supporters. En daar was het om te doen. We wilden een signaal afgeven dat FC Utrecht voor een hele grote groep mensen heel belangrijk was.”

De start van de lotenverkoop blijkt de aanzet tot een knotsgek avontuur. ,,We maakten de mooiste dingen mee. Met spelers gingen we naar winkels en kroegen om loten te verkopen”,  zegt Bianca. ,,We namen dan een aantal spelers mee en daar kwamen mensen op af voor een handtekening. Die handtekening konden  ze krijgen, maar ze moesten ook een lot kopen. De eigenaar van de Praxis had een zoon die supporter van de club was. Hij nodigde ons uit om in zijn winkel ballen te signeren en loten te verkopen. Spelers als Jean Paul de Jong, Jordy Zuidam, Appie Chaiat, Pascal Bosschaart en Stijn Vreven gingen gewoon mee naar de winkels en kroegen. Dan zaten supporters in de kroeg naast Igor Gluscevic. De loten vlogen over de toonbank.”


Iedereen doet mee. Ook mensen die minder te besteden hadden. ,,Op een dag hoorden we dat er een straatnieuwsverkoper was die geld inzamelde voor onze stichting. Hij stond bij een supermarkt in Rivierenwijk. Dus daar gingen we naartoe. De man was nergens te bekennen, maar we kwamen er achter dat hij in Overvecht woonde. Samen met Mike ging ik naar zijn huis om hem te bedanken en het geld op te halen. Hij had in zijn huis geen vloerkleed liggen, maar er stond wel een grote prullenbak met geld. ‘Dat is voor jullie’, zei hij. Ik vond het onvoorstelbaar”, zegt Bianca nu.


Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 19-03-2003 
Prullenbak vol geld voor FC Utrecht

Maar wat te denken van die invalide Straatnieuws-verkoper? Hij hield steeds geld apart van verkochte bladen. Op een dag mocht Kok een halve prullenmand met geld bij hem ophalen: 924 euro en 2 cent. ,,We hadden een foto van hem op internet gezet. Met de plek waar hij altijd staat. Het liep storm! Iedereen wilde een krantje. In zijn huis ligt geen vloerbedekking, maar hij heeft dus wel een bak vol euro"s voor de club.""

Er worden een aantal tussentrekkingen georganiseerd. ,,Onder anderen bij de benefietwedstrijd die FC Utrecht organiseerde. Er werd gespeeld tussen het elftal van toen en een elftal van oud-spelers. Ook die dag verkochten we heel veel loten. Van de verkochte loten werd er aan het einde van de dag een winnaar gekozen voor een prijs”, zegt Bianca. ,,Die dag was prachtig. Er waren ook abseilers die van het dak van het stadion kwamen. Dat bracht me op een idee.”

Het idee wordt gevat om de uiteindelijke opbrengst bekend te maken door te abseilen van het dak van het stadion. ,,Ik wist alleen nog niet dat ik hoogtevrees had. We hebben eerst geoefend, maar wat was ik bang. Toch hebben we het gedaan”, aldus Bianca die met haar idee en stichting FC Utrecht 4 Life meer dan honderdduizend euro bij elkaar haalt. ,,Een druppel op een gloeiende plaat gezien de hoogte van de schuld, maar het ging ons om het signaal dat de club leefde onder de fans.”

Tijdens een feestavond werden de prijzen uitgereikt. Inmiddels waren daar allemaal prijzen bijgekomen. ,,Bedrijven sponsorden van alles, dus behalve uitjes met spelers wonnen mensen ook fietsen, horloges en andere dingen”, weet Bianca. ,,Aan het einde van de avond werden we bedankt door Martin Sturkenboom die de vrijwilligers van de stichting uitnodigde voor een diner in het restaurant van Karel V. Dat was wel heel netjes.”

Nu, vijftien jaar later, blijkt de actie waarmee supporters een ton bij elkaar brengen, niet alleen een financiële injectie te hebben veroorzaakt, maar ook een aanzet te zijn tot de meest  succesvolle periode uit de clubhistorie. ,,We wonnen dat seizoen de beker, moesten veel spelers verkopen en wonnen weer de beker. Er kwam een reddingsplan en ook de Johan Cruijffschaal kwam naar Utrecht. Het was een prachtige periode”, zegt  Bianca nu. ,,De saamhorigheid tussen supporters en club was enorm: we hadden samen één missie.”

Bianca houdt aan die periode zelfs een baan bij de club over. ,,Ik werd manager van de fanshop tot ik een ongeluk kreeg. Hoe mijn tijd bij de club is geëindigd is geen leuk verhaal. Laat ik zeggen dat bepaalde passanten bij de club dat niet netjes hebben gedaan.” Toch is Bianca nog altijd bij haar club te vinden. ,,Ik help met het vlaggenteam en doe soms wat drukwerk voor de supportersvereniging. Daar heb ik veel plezier in.”

Het geld wordt uiteindelijk gestoken in de C2 van FC Utrecht. ,,We wilden iets doen dat structureel hielp en de C2 werd met opheffing bedreigd. Door jaarlijks een bedrag van ongeveer 33.000 euro te schenken kon dat team blijven bestaan. Het was ook belastingtechnisch beter om het op die manier te doen.” De Stichting FC Utrecht 4 Life wordt opgeheven, maar in een huis in Bilthoven staat nog een tas met krantenknipsels, flyers, dvd’s en loten die herinneren aan deze bijzondere periode uit de clubhistorie van FC Utrecht.

Wedstrijden

Binnenkort ziet u hier weer actuele informatie over de eerstvolgende wedstrijd van FC Utrecht.

Word nu lid van de supportersvereniging FC Utrecht